O projektu Rozvoj hrou
Hlavním cílem projektu ROZVOJ HROU je sdružovat odborníky v oblasti PAS, kteří považují za prioritní neinvazivní, hravý a přirozený přístup k člověku s autismem.
Projekt ROZVOJ HROU je platformou pro setkávání různých přístupů k PAS, není to název metody nebo občanského sdružení.
- Klademe důraz na holistický přístup a čerpáme z dlouhodobých mezinárodních zkušeností.
- Projekt Rozvoj hrou má za cíl sdružovat odborníky různých terapií a přístupů pro PAS, kteří se mohou vzájemně doplňovat. Upozorňovat na zajímavé přednášky, konference a workshopy. Informovat o zahraničním vzdělávání v oblasti PAS, překládat zajímavé články.
- V projektu Rozvoj hrou pomáháme rodinám u nás i v zahraničí vést domácí terapii s autistickým dítětem, organizujeme workshopy pro rodiče i odborníky, nabízíme konzultace.
- Podporujeme rodiče a odborníky, aby se na autismus dívali z mnoha úhlů pohledu.
- Cílem naší práce je pomoci rodičům pochopit dítě , podstatu jeho projevů a při respektu k jeho aktuálním možnostem a prožívání dítě s PAS rozvíjet.
- Projekt Rozvoj hrou se věnuje především rozvoji dítěte rodiči v každodenních situacích. Snažíme se připravit dítě na život, komunikaci a vztahy s blízkými lidmi, pomoci mu rozumět sociálním situacím a co nejlépe je zvládat
Zvláště pak zdůrazňujeme stránku:
Psychologickou
Zuzana Masopustová Ph.D. (vývojový psycholog), www.poradenstviprorodice.cz
- Zjištění vývojového stádia dítěte
- Společné (rodič-dítě) zvládání úzkostí
- Prevence vyhoření rodičů
- Rozvoj komunikace dítěte a porozumění jejímu smyslu
- Podpora vztahu mezi rodiči a dítětem
- Podpora porozumění chování dítěte
- Podpora rozvoje dítěte v oblasti emočních a sociálních dovedností
- Stanovování hranic
Terapeutickou
- Hravou formou pomoci dítěti s PAS rozvíjet převážně komunikaci (ukazování, funkční řeč, oční kontakt atd.)
- Zdravé vztahy, rozvoj citové vazby na blízké lidi
- Zvládání úzkostí a stresu
- Rozvoj představivosti
- Rozvoj flexibility
- Zvládání a respektování hranic
- Snaha pochopit svět a myšlení dítěte s PAS a pomoci mu pochopit svět náš
- Snaha o pochopení smyslového vnímání dítěte
- Učení dítěte přirozenou a hravou formou, jak může předvídat okolní svět, který mu připadá nepředvídatelný
- Zvyšování sebevědomí dítěte a snižování stresové zátěže
- Naučit dítě relaxovat, rozpoznat a efektivně řešit svoje přetížení jinak než afektem
- Pomáhat dítěti začlenit se do kolektivu tak, aby tato zkušenost byla co nejpříjemnější i nejprospěšnější pro dítě i pro kolektiv ostatních dětí
Neuro-vývojovou, HANDLE přístup
Mgr. Jana Baptie, lgoped, Handle lektor
Mgr. Paul Baptie, pedagog, Handle lektor
handle@email.cz
Hledání možných neurovývojových důvodů obtíží, se kterými se děti potýkají a které mohou bránit jejich rozvoji, např.
- Proč musí být stále v pohybu?
- Proč má obtíže s řečí?
- Proč špatně spí?
- Proč chce jíst pouze určitá jídla?
Jaké je zpracování senzorických informací a organizace pohybu
- jak dítě přijímá a zpracovává informace prostřednictví svých smyslů
- jak dokáže zorganizovat své tělo a mysl v reakci na tuto stimulaci
- jaká je připravenost dítěte k učení (motorickému, sociálnímu, emocionálnímu, sebeobsluze a další)
Pokud neurovývojové systémy nejsou organizované a integrované, učení může
- být těžší a méně efektivní
- vyžadovat více energie a úsilí jak od dítěte, tak od těch, kteří s ním pracují
- Snižení senzorických přecitlivělostí ovlivňujících pozornost, interakci a schopnost učit se
- Využití pohybových aktivit k organizaci a integraci nervového systému
- Rozpoznání signálů přetížení nervového systému
- Snížení stresu