Workshop:Jak rozvíjet dítě s autismem v domácím prostředí
Násilné krmení nebo nucení chodit na záchod jsou dva velké nešvary, se kterými se děti s PAS mohou setkat po nástupu do školky. Mnohdy jsem při návštěvách různých zařízení byla očitým svědkem různých donucovacích metod.
Právě v oblasti „příjem-výdej“ může hrát návštěva školky velice pozitivní nebo taky dosti negativní roli. Záleží na dítěti (jak je na školku zralé, jak fungují jeho smyslové systémy, do jaké míry pociťuje dítě kontrolu nad svým světem, atd.), prostředí školky (osvětlení, míra hluku, míra různých pachů, možnost relaxace v klidném prostředí, atd.) a v neposlední řadě na pedagozích.
Někdy se stane, že dítě, které donedávna odmítalo jíst nové potraviny, začne ve školce ochutnávat jídla nová. Zde bude mít určitě vliv i pozorování ostatních dětí a citlivý přístup pedagogů. Pokud je dítě na školku zralé a začíná se u něj rozvíjet i nápodoba, je vliv školky na rozjedení dítěte velice pozitivní. Stejné to může být i s dětmi, kterým pomůže nástup do školky v odplenkování.
Bohužel u mnoha dětí se kvůli donucovacím metodám některých pedagogů vytvoří v oblasti jídla či odplenkování velký blok. Dítě, které jedlo doma alespoň pár jídel, po nátlakovém krmení ve školce přestane jíst úplně nebo začne zvracet. Někdy přestane i pít. Dítě, které je na plenkách a pedagogové ho ve školce nutí chodit na záchod, může začít reagovat na situaci tím, že začne vylučování zadržovat, může si způsobit i těžkou zácpu. V oblasti „příjmu a výdeje“ jsme na velice tenkém ledě a nátlak většinou celou situaci ještě zhorší. Dítě (stejně jako my všichni) potřebuje cítit kontrolu nad svým tělem.
Co tedy můžeme dělat, abychom dítěti pomohli:
Přeji všem dětem, rodičům i pedagogům mnoho trpělivosti.
Linda Cecavová, poradkyně v oblasti PAS, HANDLE screenerka