Workshop:Jak rozvíjet dítě s autismem v domácím prostředí
Výměna sezónního šatníku je pro mnoho dětí s PAS velkou výzvou.
Odmítání nového oblečení má zpravidla dva základní důvody:
Jak tedy dítěti situaci ulehčit:
I když se Vám může zdát akceptování změny šatníku jako malichernost, Vaše dítě může situaci prožívat velice těžce. Projevte dítěti pochopení:„Vidím, že Ti ta bunda vadí,“ nebo „Chápu, že nechceš nosit nové boty.“
Nepomáhá, když teplejší boty vytáhneme až první chladný den, těsně před odchodem do školky a k tomu ve velkém stresu.
Vyndejte sezónní oblečení klidně i měsíc před očekávanou změnou počasí. Bundu i boty umístěte vedle oblečení stávajícího. Občas můžete přidat komentář: „Až bude chladněji, budeme nosit teplé bundy.“ Komentáře vynecháme, pokud víme, že dítě dráždí.
Zprvu dáme dítěti jen jeden kus sezónního oblečení. Ostatní zůstává stejné. První procházky v sezónním oblečení by měly být krátké, beze spěchu a tlaku. Využít můžeme například víkend, čas, kdy nespěcháme.
Má-li Vaše dítě problémy se sebeobsluhou a ještě se neumí obléci samo, pomozte mu s oblékáním. Netrvejte na tom, aby si nepopulární kus oblečení oblékalo samo.
Některé druhy oblečení mohou být pro dítě s autismem extra nepříjemné. Může mu vadit tvrdost čerstvě vypraného oblečení, pach aviváže nebo skříně, kde bylo oblečení skladováno, nepříjemný materiál, neodstřihnuté cedulky, příliš těsné oblečení, příliš volné oblečení (v případě, že má dítě problém s vnímáním těla v prostoru neboli propriocepcí, může preferovat upnutější tipy oblečení), nepříjemné šustění zimní bundy a kalhot.
Tipy:
Dítě s autismem má často pocit, že nemá svůj vlastní svět pod kontrolou. Je bombardováno smyslovými podněty, které nesnadno zpracovává. Je vystavováno sociální interakci s ostatními, které příliš nerozumí. Má potíže s komunikací, a tudíž nemůže jasně vyjádřit, co chce a co nechce. Má leckdy narušenou citovou vazbu na své blízké lidi, nehledá tedy jistotu v blízkých, ale ve svém vlastním světě, který chce mít plně pod kontrolou.
Bohužel každodenní zkušeností některých dětí s PAS je násilná manipulace s nimi. Rodiče či pedagogové se příliš často uchylují k nátlakovým přístupům (násilně přes odpor dítěte mu navlečou bundu, vpraví jídlo do pusy, přebalí ho nebo posadí na toaletu, bez varování ho někam odnesou/odvedou, utřou nos, atd.).
Když jsem byla ve výcviku terapeutů v Autism Treatment Center of America, učila jsem se nenásilnému, citlivému, ale vytrvalému přístupu k dětem, zvláště pak v oblastech příjmu potravy, přebalování, chození na WC a oblékání. Přes odpor dítěte jsme mohli na dítě sáhnout pouze v případě, že se jednalo o jeho nebo naši bezpečnost.
Velice se mi osvědčují tyto postupy:
Příklad z praxe:
Chci obléci dítě, které se svléklo do naha. Smyslově přecitlivělé děti rády běhají nahaté. V tomto případě doporučuji nějaké minimum oblečení, na kterém budeme trvat. V domácnosti to může být například spodní prádlo a volné tričko, vycházíme-li z domu, je třeba už dítě citlivě učit, že na veřejnosti musí být oblečené. Nemusíme ovšem trvat například na oblečení čepice, rukavic a šály.
Vezmu kus oblečení, který chci dítěti obléci, a přijdu k němu. Otvor na nohu nebo na hlavu hodně roztáhnu. Vyzvu dítě: „Oblékni si kalhotky,“ nebo ho upozorním: „Teď Ti obléknu kalhotky.“
V tomto momentě začnu dítě oblékat a zároveň sledovat jeho reakce. Pokud je reakce odmítavá, dítě říká NE nebo vyčtu odmítnutí z řeči jeho těla, okamžitě přestávám dítě oblékat. „Vidím, že nechceš, obléknu tě tedy za 5 minut,“ nebo: „až bude rafička tady.“ Touto větou dáváme najevo, že dáváme dítěti pro tento okamžik kontrolu, ale s naším požadavkem vytrváme. Časové údaje používám i s dětmi, u kterých nemám žádnou jistotu, že mi rozumí. Dítě nemusí umět čas, ale může pocitově zaznamenat, co to asi znamená, když za ním s požadavkem chodím každých pět minut. Tato klidná vytrvalost často vede k úspěchu a nevyvolává v dítěti pocit, že je znásilňováno.
Velký vliv na dítě může mít naše vlastní psychické rozpoložení v době, kdy po něm chceme něco náročného. Přicházíme-li k dítěti s úzkostí a poraženeckým postojem („Stejně to zase neudělá.“), dítě může tento postoj utvrdit v úzkosti vlastní. Ačkoliv my se obáváme negativní reakce dítěte, ono může naše rozpoložení přečíst jako: „Maminka se toho taky bojí, je to nebezpečná situace.“
Není nutné stát se zenovým mistrem. Pro rodiče bývá často těžké si představit, že když jejich dítě něco v minulosti 200x odmítlo, mohlo by tentokrát reagovat jinak. Povzbuzuji rodiče v představě, že to mohou společně s dítětem zvládnout. Moje dlouholetá praxe mi to opakovaně potvrzuje. Ráda používám před dětmi i tuto frázi: „Vím, že je to těžké, ale spolu to zvládneme.“
Věřím tedy, že to spolu dříve či později zvládnete.
Linda Cecavová
zakladatelka projektu Rozvoj hrou, poradkyně v oblasti PAS
On-line kurzy projektu ROZVOJ HROU:
JAK ROZVÍJET DÍTĚ S NEUROVÝVOJOVOU PORUCHOU V DOMÁCÍM PROSTŘEDÍ
PREVENCE A ŘEŠENÍ STRESOVÉHO CHOVÁNÍ U DĚTÍ S PAS
JAK POMOCI DÍTĚTI S PAS POUŽÍVAT NOČNÍK/TOALETU
JAK NAJÍT A VYUŽÍT VNITŘNÍ MOTIVACI U DÍTĚTE S PAS